Jaren geleden zijn we met een groot team begonnen aan de bouw van een trekker speciaal geprepareerd voor het spelletje tractorpulling. Na 3,5 jaar bouwen stonden we voor de eerste keer op de baan in de grootste farmstock klasse. Deze klasse heeft nog het meeste weg van normale landbouw tractoren doordat er nog een motorkap op ligt en we rijden nog steeds gewoon met normale diesel. Inmiddels rijden wij al met hvo100 omdat ook wij zoveel mogelijk uitstoot reduceren.
nu een paar jaar later zijn we nog steeds met een 5-kopig team heel bedreven in de sport.
Even terug naar de trekker. In grote lijnen is de trekker waar onze trekker uit is opgebouwd een Amerikaanse international harverster 1066. Deze werden gebouwd van 1971 tot 1976. Van deze tractoren gebruiken we alleen de ‘gietstukken’ dus het originele motorblok, cilinderkop en achterbrug. Verder zijn alle onderdelen of aangepast of speciaal gemaakt voor de sport.
Het motorblok met een originele cilinderinhoud van 6,8liter en 140 pk is qua inhoud vergroot naar 8,3 liter en aangepast voor een toerental van 3200 t/pm ten opzichte van 2400 origineel.
de originele krukas is aangepast maar word nog wel gebruikt. Verder zitten er speciaal gemaakte drijfstangen, zuigers en bussen in. De originele cilinderkop is ook geflowd en de kleppen vergroot voor meer, betere en snellere doorlaat van de lucht in en uit door zelfbouw spruitstukken. Bovenop het uitlaatspruitstuk staat een holset turbo met wielen van een diameter van 102mm, een gemiddelde autoturbo past door de inlaat van onze turbo naar binnen. Deze turbo bouwt tussen de 6,5 en 7 bar turbodruk die door een eigenbouw intercooler weer naar de inlaat gaat, deze intercooler word weer gekoeld met 3 pompen die ingevroren koelwater van -35 graden over het koelblok heen pompen om de 350 graden lucht van de turbo terug te koelen naar 20 graden, want koudere lucht betekent meer zuurstof dus meer vermogen. Het vermogen wat er nu uitgeperst word is voor ons niet zeker maar concullega’s praten over vermogens tussen de 1800 en 2200 pk
Verder is de versnellingsbak speciaal samengesteld om het vermogen te kunnen overbrengen die via een 5 plaats koppeling binnenkomt en daarna naar de achteras gaat. Ook hier is eigenlijk alleen het huis gebruikt en alles wat erin zit aangepast. Daarna gaat het via de speciaal geprepareerde banden naar de baan. Normaal gezien rijden we met een snelheid van ongeveer 45km met een sleepwagen van een paar ton die tijdens de trekpoging steeds meer weerstand opbouwt op de baan.
Ook hebben we een eigen wipkar waar we de trekker in vervoeren. Deze hebben we ooit gesponsord gehad van een maatje. Ook deze kar hebben we volledig onder handen genomen en aangepast. De achterdeuren zijn vervangen voor een scharnierend klep waar we de trekker over naar binnen trekken. Ook is het achterste deel van het chassis aangepast en verlaagd zodat de trekker zonder klemlopen naar binnen kan. De truck die ervoor gaat krijgen we weer gesponsord en zo komen we weer elke wedstrijd ter plaatse.